Tylko jedno słowo

Asertywność

Czerwiec 26th, 2015

Asertywność jest kluczową umiejętnością komunikacji, która pozwala wyrazić to, co jest w naszym umyśle w sposób jasny, zwięzły i nie inwazyjny dla drugiej osoby.

Niektórzy ludzie mogą usłyszeć słowo „asertywny” i mylić je z „agresją”, ale w rzeczywistości jest to bardzo pozytywna umiejętność, która w znacznym stopniu wpływa na Ciebie i stan Twoich finansów. Celowo nazywam „asertywność” umiejętnością gdyż nie uważam, żeby była to cecha wrodzona, po prostu jednym szybciej wchodzi w krew. Wystarczy pomyśleć o wszystkich rozmowach kwalifikacyjnych, jak bardzo byłeś w nie zaangażowany, co dominowało bardziej stres, a może niektóre warunki Ci nie odpowiadały ale nie umiałeś zareagować . Dla mnie, osoby asertywne  wyróżniają się,  są pewni siebie.  Asertywność to tylko część pakietu, która idzie wraz z sukcesem. Oczywiście wielu może mieć inne zdanie i podać przykłady jak to ludzie agresywni odnieśli sukces. Skupmy się na asertywności, niektórzy ludzie mają naturalną zdolność do bycia asertywnym, podczas gdy inni muszą nabyć w tym nieco praktyki, a poczym okaże się czy faktycznie potrafią użyć tej zdolności. Jeśli bycie asertywnym nie przychodzi do ciebie jako naturalna zdolność, porządku, musisz nauczyć się jej używać tak jak innych umiejętności.

Oto kilka sposobów, aby być bardziej asertywnym…

  1. Bądź uczciwy wobec siebie

Większość ludzi zdaje sobie sprawę, że nie są asertywni. Nie bój się być uczciwym wobec siebie w ocenie poziomu tej umiejętności. Przyjrzyj się, jak komunikują się z ludźmi inni, czy są asertywni, możesz uczyć się od innych. Jeśli spontaniczna asertywność ci nie wychodzi, zacznij od słów: „nie jestem asertywny ale postaram się ująć to w taki sposób, więc…”

  1. Naucz się oddychać

Wiem, dziwna rada, ale ludzie, którzy nie są w naturalny sposób asertywny są albo nerwusami albo ulegli. Gdy nadarza się sytuacja, która wymaga asertywności, napięta sytuacja wpływa na nasz oddech, po prostu zaczynamy się denerwować. Tak czy inaczej, widać po nas, że przychodzi nam to z trudem. Wystarczy więc zastosować proste ćwiczenia oddechowe, aby uspokoić się i trochę odpocząć. Znajdź sposób, który Cię rozluźnia, może to być żucie gumy albo słuchanie muzyki.

  1. Praktyka

Mówią, że czyni mistrza, ale jak nie ma gdzie i na kim trenować. Boisz się w pracy zyskać nową osobowość i zacząć być asertywnym? Musisz więc zacząć być asertywnym w swoim środowisku domowym.

  1. Naucz się mówić NIE

Wiele osób ma problem z mówieniem NIE. Niezależnie od ich poziomu stresy czy ich dostępności robią rzeczy dla innych, zawsze będą się na to godzić ze strachu lub niepokoju. Uczenie się mówić nie jest ważne. To początek od odchodzenia od uległości do asertywności. Jeśli nie masz problemów z mówieniem NIE, ale w tonie agresywnym, musisz zawsze do ostrego nie dodać argumentację i uśmiech.

  1. Bądź stanowczy

Jeśli chcesz wyrazić swoją opinię w stanowczy, nie atakuj innych zamiast słów „Jesteś wielkim kłamcą.” Użyj wyrażenia „Nie zgadzam się z oświadczeniem” dodatkowo w dyskusji używaj argumentów bez narażania się na złość drugiej osoby.

  1. Rzuć poczucie winy

Wina jest negatywną emocją, która często powstrzymuje ludzi od praktykowania asertywności. Trzeba przyjąć, że to, co masz do powiedzenia, nie zawsze spotka się z poklaskiem. Niektórzy ludzie tłumią asertywność, gdyż później czują się winni.  Ważne jest, aby uświadomić sobie, że jesteś odpowiedzialny za swoje własne uczucia i zachowania, i tylko wmawiasz sobie winę.

Comments are closed.

Powered by WordPress. Theme by Sash Lewis.